Familjehem

Tankar om familjehem
Familjehem är och ska vara, främst, ett hem med en familj i. Till detta hem kommer det, ibland frivilligt och ibland under tvång ett barn, ett litet barn, ett yngre barn eller en tonåring. Även vuxna kan placeras i familjehem. Medlemmarna i familjehemmet fungerar som en ställföreträdande familj med ställföresträdande föräldrar och ibland ställföreträdande syskon. Ett familjehem är väldigt speciella, det består av människor, stora som små, som är särdeles socialt engagerade. De är, i de allra flesta fall, väldigt vänliga och kärleksfulla. De har goda och sunda åsikter om det mesta och de vill väl – andras väl.

Ett familjehem ska ha handledning och ett familjehem ska ha utbildning. Oavsett hur vänliga, kärleksfulla, ambitiösa och på annat sätt kompetenta ett familjehem än är så är både handledning och utbildning en förutsättning och ett måste. Min åsikt är att handledning bör kunna ges av handledare som är fristående från den placerade kommunen. Min åsikt är också att utbildningen i första hand ska syfta till att familjehemmet får en ökad förståelse för barn med speciella besvär och en förståelse för barnens föräldrar. Den ska också kunna ge familjehemmen konkreta verktyg att använda sig av i bemötandet av barnen men även för att kunna bemöta deras föräldrar.

Ett familjehem ska inte, i första hand, bedriva samtal eller ens behandling tycker jag. Däremot är det så, enligt min erfarenhet i alla fall, att många av de som är placerade har rätt så stora behov. Det är också min bestämda uppfattning att professionella som t ex BUP ska träffa dessa barn. Däremot, har jag upptäckt, att många av barnen/de unga har behov som behöver ”donas med” i vardagen. Då är det bra för familjehemmen att veta HUR och VARFÖR en del saker bör göras och en del saker inte bör göras. Väldigt många av barnen/ungdomarna har också speciella behov så som t. ex. ADHD  eller Autismspektrumtillstånd (bl. a. Aspergers). Behoven består främst i form av ett gott bemötande och om uthållighet.

Väldigt många familjehem orkar inte finnas kvar för de barn som befinner sig i konstant kris och barn omplaceras för att deras sätt att knyta an ställer mycket höga krav på familjehemmet. Jag har lång erfarenhet av att arbeta med familjehem och barnen som är placerade där. Till viss del har jag också erfarenhet av arbete föräldrar som fåt sina barn placerade. Jag erbjuder en kvalificerad insats utifrån det specifika barnets och familjehemmets behov. Jag erbjuder handledning för hela familjehemssystemet i olika konstellationer, vilket innebär det placerade barnet, familjehemsföräldrarna samt eventuella biologbarn eller placerade barn som finns i familjehemmet. Alla i familjehemssystem påverkas och berörs och att alla påverkar varandra. Jag kan erbjuda familjebehandling insatser då exempelvis risk för sammanbrott föreligger. Frågor som hur man kan finnas för ett barn och hjälpa ett barn som farit illa i sina tidigare relationer, hur man kan förstå ett barn som avvisar familjehemmet och man gör för att orka finnas kvar-  att inte ge upp!

Som jag handleder
Jag besöker alltid familjehemmen hemma hos dem, väldigt ofta på tider som passar dem. Min inställning som handledare är att fokusera på ”vardagen”. I vardagen händer det alltid saker, bra eller dåliga och det är viktigt att notera detta. Det är i det lilla perspektivet som förändringar fungerar bäst. Försöker man sig på stora förändringar är risken väldigt hög för att det inte går så bra. Oavsett bekymmer eller diagnos måste alla få sin vardag till att fungera, så gott det går. Till stora delar innehåller handledningen reflektion och bekräftelse och till vissa delar även lärande. ”Mina” familjehem får ALLTID ringa mig, kväll som helg. Jag finns givetvis inte alltid tillgänglig men jag ringer upp så fort jag kan. Skulle krisen vara väldigt påtaglig kan jag boka en tid snabbt.

Handledning i grupp
Just nu pågår handledning i grupp, för familjehem. Inför starten fick deltagarna svara på enkla frågor, detta för att jag skulle kunna få en uppfattning. Vid nästa termins slut kommer deltagarna att få fylla i en utvärdering. Reflektioner inför. Läs här.

Utbildning för familjehem
En 2-dagars basutbildning arrangeras med föreläsning och metodträning. Det centrala temat är hur man utvecklar en god anknytning och ett bra samarbete med det placerade barnet så att dennes resurser används för att uppnå förändring och utvekling. Annat viktig tema är hur samarbetet med de biologiska föräldrarna kan utvecklas så att även deras resurser kan användas. Och samarbetet med socialtjänsten och socialsekreterare är ett lika viktigt tema och en förutsättning för en god placering. Stort fokus läggs på familjehemsföräldrars egna värderingar, bemötande och förståelse kring ”kulturella skillnader” (alla kommer ifrån en kultur). Och hur människor med neuropsykiatriska besvär bör bemötas och förstås. Läs här.

Utbildning i samtal:
utbildningen är praktiskt upplagd där deltagarna för en summarisk teoretisk genomgång om varför dessa teoretiska idéer är funktionella. Deltagarna får med hjälp av konkreta verktyg öva sig i hur man kan samtala med ett familjehemsbarn/ungdom.